Tuesday, October 21, 2014

Tahnik @ Belah Mulut

Throwback ....

Bertahnik atau Belah Mulut merupakan upacara sunat yang diharuskan dalam islam. Setelah bayi dilahirkan, mulutnya harus dibelah menggunakan kurma atau manisan. Campuran kurma dan air zam zam yang sudah dihancurkan dibacakan ayat suci Al-Quran oleh orang warak atau ustaz lalu melalukan kurma tersebut di bibir bayi dan menggosokkannya ke dalam mulut bayi dan lelangitnya sehingga ke pangkal rongga tekak bayi.  - Credit to Wikipedia 


Hari ke7 kelahiran 10.01.2014 - "Ahmad Qhalif Irfan"

Pada hari tu Atok panggil Ustaz Mat Amin.. Ustaz ni ustaz feveret Atok dengan Opah..sebab kalau dia bagi ceramah memang Terbaek ..Tak panggil siapa pun just kami anak beranak je.. Tak ada majlis pa pe pun..Saja ambil keberkatan hari ke7 kelahiran Qhalif pada hari tu juga le baru nama dia diberi.. Kalau tak panggil baby jer hehe..  Ustaz tu tanya nama apa nak diberikan dengan lajunya Kak Long bagitahu..  Qhalif Irfan..!! HEhe kami semua pakat gelak dan senyum je tengok gelagat Kak Long masa tu.. minta juga pendapat Ustaz maksud nama Qhalif.. Alhamdulilah maksud pun baik .. So Ibu Daddy proceed lah nama yang KakLong bagi tu.. So pada hari ke7 secara rasmilah nama adik kesayangan KakLong nie "Ahmad Qhalif Irfan"


Tadaaaaa ...
Sekarang Qhalif  dah pun 9 bulan .. Gambar tu masa Aidilfitri hari tu.. Besar dah anak Ibu nie... Doa Ibu Daddy sentiasa bersama-sama kalian.  Moga jadi anak yang soleh yer sayang..  

** apa da ibu ni baru sekarang nak cerita yer... ;-P

2 comments:

  1. Sedap nama dia.. Pandai kak long bg nama :) semangatnye baby qhalif..
    Semoga jd anak yg soleh.. In shaa Allah

    ReplyDelete