Tuesday, June 11, 2013

4 Hal Sebelum Tidur ... ^_~





Rasulullah berpesan kepada Siti Aisyah ra.


“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran
2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat
3. Sebelum para muslimin meridhai engkau
4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah “


Bertanya siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasul tersenyum dan bersabda :

1. “Jika engkau akan tidur , membacalah surat al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran

” Bismillaahirrohmaan irrohiim,
‘Qulhuallaahu ahad’ Allaahushshamad’ lam yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Membacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat “

“ Bismillaahirrahmaan irrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa Muhammad wa’alaa aalii Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau

“ Astaghfirullaahal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih (3x)

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah

“ Bismillaahirrahmaan irrahiim, Subhanallaahi Walhamdulillaahi walaailaaha illallaahu allaahu akbar ( 3x )

( Tafsir Haqqi)

Wallahu a’lam bishawwab.


19 comments:

  1. terima kasih sudi share. :)
    boleh ajak aimy amalkan ni.
    setakat ni ajar dia baca doa tdo je.

    ReplyDelete
  2. In shaa Allah Liya..tapi kadang tu bila terlalu mengantuk..tak sempat habis juga

    ReplyDelete
  3. thanks... sebahagian je yang buat. kalaudah di pesan gini boleh la amalkan secara rutin.

    ReplyDelete
  4. Thanksfor sharing liya...kadang amal jgk.kdg bila penat sangat terlepas jgk..heheh

    ReplyDelete
  5. Senang aje kan..
    Tinggal terpulang diri sendiri nak buat ke tak aje.

    ReplyDelete
  6. TQ sebab share amalan yg mudah ni, tapi besar impaknya utk kita di akhirat kelak...Moga2 kita dpt ber istiqomah mengamalkan nya

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah moga mnjadi amalan kita..tq dear ;-)

    ReplyDelete
  8. ya Allah moga jadi amalan kita hendaknya.. mintak izin nak copy paste untuk tatapan sendiri...

    ReplyDelete
  9. gud sharing liya.. selalu baca surah al-ikhlas je.. lps ni boleh tambah amalan lain...

    ReplyDelete
  10. TQ Liya kerana mengingatkan manusia yg selalu lupa cam OKje ni hehe

    ReplyDelete
  11. Semoga dapat mengaplikasikannya dengan baik secara berterusan....

    ReplyDelete
  12. tq 4 shering...ilmu yang sangat2 berguna ne..

    ReplyDelete