Thursday, March 7, 2013

ROMANTIKNYA RASULULLAH S.A.W (^___^)

Romantiknya Nabi SAW tergambar dalam satu riwayat Ahmad berkata, "Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan Baginda selalu mengunjungi isteri-isterinya seorang demi seorang. Rasulullah menghampiri dan membelai mereka secara bergantian." Ada kalanya romantisnya Nabi SAW sehingga Baginda sengaja bermanja dengan menyandarkan kepalanya ke pangkuan isterinya seperti mana yang dilaporkan Aishah r.a dalam sahih Bukhari bahawa, "Nabi SAW membaca al-Quran (mengulang hafalan) dan kepalanya berada di pangkuanku sedangkan aku dalam keadaan haid."

AMALAN MANDI BERSAMA

Rasulullah pernah bermandi dengan isterinya. Dalam sahih Bukhari diriwayatkan bahawa Aisyah berkata bahawa,"Aku sering mandi bersama Nabi Muhammad dari satu bekas air yang disebut al-faraq." Bolehkah kita melakukan hal yang sama seperti yang dilakukan oleh Nabi SAW....betapa hebatnya peribadi Baginda.

MEMBANTU MENAIKI KENDERAAN

Nabi SAW juga turut membantu isterinya menaiki kenderaan. Sahih Bukhari dan Muslim menceritakan bahawa,"Nabi Muhammad SAW duduk di sisi unta Baginda. Kemudian Baginda menekukkan lututnya, lalu isteri Baginda Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Baginda hingga naik ke atas unta." Dalam riwayat Bukhari yang menyatakan Anas bin Malik menceritakan bahawa ketika pulang dari Perang Khaibar salah seorang isteri Rasulullah membonceng di belakangnya. Wah....kan best kalau para suami di luar sana boleh mencontohi Rasulullah...bahagia ja...


MENYUAP MAKANAN KE MULUT ISTERI

Sahih Bukhari dan Muslim, sabda Nabi:"Sesungguhnya apa pun yang kamu nafkahkan, maka hal itu adalah sedekah hingga suapan yang kamu suapkan ke mulut isteri mu." Suami di luar sana ringan-ringankan la tangan anda untuk menyuap makanan ke mulut isterimu..x jatuh maruah kamu wahai suami..malahan dipandang mulia dan disenangi oleh isteri


MINUM BERGANTIAN PADA TEMPAT YANG SAMA

Dari Aisyah r.a, dia berkata:"Saya biasa minum dari cawan yang sama walaupun ketika haid. Nabi mengambil cawan tersebut & meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut, lalu Baginda minum, kemudian saya mengambil cawan tersebut dan lalu menghirup isinya, kemudian Baginda mengambilnya dari saya, lalu Baginda meletakkan mulutnya pd tempat saya letakkan mulut saya, lalu Baginda pun menghirupnya." ( Hadis Riwayat Abdurrazaq dan Said bin Manshur ).



MENYEJUKKAN KEMARAHAN ISTERI DENGAN MESRA

Nabi s.a.w biasa memicit hidung Aisyah jika dia marah & Baginda berkata, "Wahai aISYAH, bacalah doa: 'Wahai Tuhanku, , ampunilah dosa-dosaku, hilangkanlah kekerasan hatiku & lindungilah diriku dari fitnah yg menyesatkan." ( Hadis Riwayat Ibnu Sunni ).



** Contoh yang begitu baik sekali untuk dipraktikkan nie... ^_~ 

9 comments:

  1. begitula betapa besarnya kebesaran Baginda. untungnya kalau dapat suami seperti Baginda.

    ReplyDelete
  2. Memang patut dicontohi... Peribadi mulia..

    ReplyDelete
  3. mandi bersama tu. still tak boleh praktik lagi. kalau mandi kolam bersama tu ade la.

    kalau mandi bersama kat umah, tak sempat nak praktik la. sebab cuti pun tak sama. alasan je kan.

    kalau nak praktik boleh aja.

    ReplyDelete
  4. Bestnya klo dpt suami yg romantik mcm rasulullah ☺☺

    ReplyDelete
  5. Semoga suami kita sentiasa bersikap 'lembut' dengan kita...

    ReplyDelete
  6. kene praktikkan ni. hehe..
    selalu bergurau senda je. minum guna cawan yg sama tu ada jgk la. mandi sama tu sekali je kot. suap makanan tu, tgk keadaan. hehe.. naik kenderaan tu, xpenah lg. selalu naik motor kene langkah sendiri.

    ReplyDelete